A Pán Boh ho vykázal z raja Edenu... Ba vyhnal
človeka a na východ od raja Edenu postavil
cherubov a vytasený ohňový meč, aby strážili cestu k stromu
života.
na východ postavil cherubov a vytasený ohňový
meč... Prečo Boh dal strážiť raj Edenu iba z východnej strany? Boh je
vševedúci, preto „stavil na istotu“ a postavil k východu cherubov
a vytasený ohňový meč.
Tadiaľ boli prví ľudia vyhnaní, z východu bol najväčší
predpoklad ich návratu. Iné prístupové cesty nepoznali, preto zostali
nestrážené. Z uvedeného vyplýva, že ísť do raja z východnej strany
bolo a bude problematické: neznámy počet cherubov a jeden vytasený
ohňový meč...
Ako to, že dodnes sme raj Edenu nenašli?
Žiadny pokus o návrat. Rešpekt voči cherubom a vytasenému ohňovému
meču, strach a obava pred nimi, či uznanie viny a pokora voči
rozhodnutiu Boha?
Čo malo byť väčším mementom a postrachom pre ľudí?
Cherubi, či vytasený ohňový meč? Cherubi museli byť dostatočnou zárukou, že sa
ľudia nepokúsia o inváziu raja. Boli cherubi veľkí, neúprosní, bojovní,
oslepujúci? Dá sa dohodnúť s cherubmi? Sú ľútostiví, ohľaduplní, alebo
neoblomní, prísni, bezcitní?
Alebo to, čo bolo najstrašnejšie
zo všetkého, bol vytasený ohňový meč? Oheň bol od vekov postrach ľudstva. Dobrý
sluha v rukách človeka, ale zlý v rukách cheruba!
Bojí sa človek viac hmotnej
a viditeľnej výstrahy? Cherubi s mečom stoja na východe raja možno dodnes...
Ak chceme nájsť raj Edenu, aký by
mal byť orientačný bod? Biblia nehovorí o tom, či ľudia od čias Adama a Evy videli cherubov
s vytaseným ohňovým mečom. Zo Starého zákona vieme, že pri zjavení
cheruba sa človeka vždy zmocnila hrôza
a strach. Strach z okamžitej smrti.
Aká by asi bola naša reakcia, ak by sme dnes „stretli“ cherubov s vytaseným ohňovým mečom? Tešili by sme sa, že sme našli raj, alebo by
sme bezhlavo utekali...
Máme úprimnú snahu nájsť raj
Edenu? Z čoho máme väčší strach? Z nepoznaných bytostí, z ich
nepredvídateľnej reakcie voči nám? Alebo z vytaseného ohňového meča? Aký je
tento meč a aký oheň? Malý meč, veľký oheň? Veľký meč a malý oheň?
Alebo iná kombinácia? Ak oheň, tak oheň, ktorý horí od vyhostenia z raja
Edenu! Neuhasiteľný oheň. Oheň spaľujúci viac telo, či dušu? Biblia opisuje cherubov rôzne. Ako poslov, zvestovateľov,
pomocníkov, sprievodcov i nemilosrdných vykonávateľov Božej vôle. Meč je
však konkrétny, hmatateľný. Meč bodá, seká, pichá a ohňový meč naviac
i páli... Najväčšiu bolesť tela pociťuje
človek na najväčšom hmatovom orgáne – na koži. Kožou sa človek dotýka
sveta. Koža je ochrana. Koža horí prvá. Bolesť duše je neopísateľná,
neznesiteľná. Výčitky svedomia pália dušu. Oheň v duši. Duša v ohni.
Je vstup do raja cez oheň, ktorým nevyhnutne musí prejsť naša duša?
Biblia neopisuje, či boli cherubi
odvolaní, resp. v akom počte ešte strážia raj a nezmieňuje sa ani
o osude vytaseného meča.
Asi to nebolo a nie je ani
dnes potrebné a dôležité vedieť...
Nájdeme raj? Našli sme ho už?
Alebo cesta doňho je naveky zarúbaná. Ortieľ bol vyslovený. A trest
vykonaný. Človek z raja vyhnaný. Bolo prekážkou pobytu ľudí v raji to, že spoznali dobro
i zlo? Je dobré, ak ľudia poznajú
dobro i zlo? Je zlé, ak ľudia poznajú dobro i zlo? To vie iba Boh. Boh
nás chcel ušetriť od poznania dobra a zla. Načo by sme mali poznať dobro
a zlo? Keď „poznáme“ – Boha,
nepotrebujeme predsa nič viac.
V raji boli ľudia podrobení
skúške. Neobstáli. Jediná podmienka zotrvania v raji nebola dodržaná.
Stačilo nejesť zo stromu poznania dobra a zla. Človek však sklamal... Sklamal Boha, ktorý ho stvoril? Sklamal toho, ktorý
vysadil na východe v úrodnom Edene raj a človeka doň umiestnil? Môže
človek Boha sklamať..? Človek sám seba
sklamal, uvrhol sám seba do pavučiny zla, z ktorej nebolo úniku.
...“ keď by si z neho jedol,
istotne zomrieš.“
Boh je prameň života. Odlúčenie od Neho znamená smrť.
Zomriem, zomrieme obaja
a nezostane po nás nič? Žiadne potomstvo. Hrozba smrti bola prísľubom ničoty a neistoty. Keď mal človek rovnocenného druha, zrazu dostáva odkaz, ba
ubezpečenie o smrti, ak... Zrozumiteľné, jasne vyslovené slová Boha
adresované človeku stvorenému na obraz Boží. V každom človeku je obraz
Boha. To je prvopočiatočný zákon. Zákon poriadku a usporiadania sveta,
veľkého sveta – všehomíra. Strašná, hrôzostrašná
výstraha! Naši prarodičia ju rešpektovali až do okamihu tajomného
a presviedčajúceho šepotu.
Prečo ten, ktorý bol stvorený na
obraz Boží nepočúval Boží hlas? Prečo na popud hada človeku v raji chýbalo
urobiť iba jedno jediné: - zjesť práve to, čo mu spôsobí smrť...
Aký veľký hlad museli mať tí
dvaja v raji! Bol to skutočne hlad, čo dohnalo Evu a Adama siahnuť po
plode stromu poznania dobra a zla?
Dobro a zlo. Neustály boj
týchto protikladov. Stačilo, aby ľudia
rešpektovali Boží zákaz a ľudia by
boli navždy uchránení od poznania dobra a zla...
Ak si niekto myslí, že
človek požíval výdobytky raja bezprácne,
veľmi sa mýli. Človek raj obrábal a strážil. Už v raji,
v úrodnej krajine Eden, začal mať človek
pracovné návyky, ktoré sa mu neskôr veľmi zišli. V raji človek spoznal a nazval menom všetok
dobytok, všetko nebeské vtáctvo a všetku poľnú zver. Užitočné vedomosti!
Bol raj učebňou, laboratórium? A v raji si človek Adam i dobre
pospal. Práca a oddych. A potom človek Adam prvý raz uvidel človeka
Evu...
Bolo ťažké obrábať a strážiť
raj? Prečo sa zrazu sa nechcelo človeku
trpezlivo a pomaly-pomaličky
obrábať raj a vytrvalo ho strážiť?
Človek mal raj strážiť. Pred kým?
Kto mohol anektovať raj? Veď človek už v raji bol! A diabol – had sa
tam poľahky dostal. Ako teda človek strážil? Existujúce zlo preniklo do rajskej
záhrady a spôsobilo jeho úplnú deštrukciu. Ľudia v raji Boha
mnohokrát počuli a neposlúchli jeho jediný zákaz. Stačil jeden neznámy
šepot, uverili mu a ihneď poslúchli...
Aký nerozum! Strážca raja, kde bola tvoja ostražitosť? Aká veľká dôvera
k neznámemu zaliečavému šepotu...
Počujeme dnes hlas Boha? Zhoršil
sa nám sluch? Hovorí príliš ticho? Alebo nepočujeme hromový hlas Boha pre
množstvo neznámych ľúbezných šepotov, ktoré nás rozptyľujú? Koľko kusov ovocia
zo stromu poznania dobra a zla zjeme denne? Koľko kusov nám denne ponúka
naše okolie a ľudia v ňom? Koľko kusov ponúkame my iným? Najúrodnejší
strom od stvorenia sveta – strom poznania dobra a zla. Prináša ovocie dodnes.
Biblia nehovorí o osude tohto prapodivného stromu... Našli sme vari cestu
do raja bez cherubov a ohnivého vytaseného meča? Ale, ak sme v raji, kde je strom
života?
Nie sme v raji. Boh nechcel,
aby ľudia zotrvali v raji. Nechcel, aby sa ľudia dostali k plodom
stromu života. Zbytočne túžime po tomto ovocí. Asi preto ho narýchlo zamieňame
s plodom zakázaného stromu raja...
Nesmrteľnosť už nedosiahneme nikdy! Daromná je snaha, práca, úsilie, fortieľ...
Je zaujímavé, že had nepokúšal
človeka, aby odtrhol ovocie najprv zo stromu života. Je to názorný príklad
toho, že zlo nerozmýšľa - našťastie. Zlo nabáda iba na opak toho, čo hovorí Boh.
Boh nezakázal jesť zo stromu života, iba zo stromu poznania dobra a zla.
Podstatný je teda zákaz. Zákaz je len jeden. Názov ovocia sa mení podľa
Desatora prikázaní: bezohľadná chtivosť po všetkom, ľahostajnosť, lakomosť,
neúcta, interupcia, eutanázia, vražda, požívačnosť, chamtivosť...
Zlo nerozmýšľa, bráni mu
v tom nenávisť a pýcha. Pudovo sa prispôsobuje novým podmienkam. Pre zlo
je všetko výzva.
Sme vyhostení z raja. Boh sa
však o nás neprestal starať. Sme chránení v šatách od Boha.
S vedomím, že poznáme dobro a zlo, lebo sa nám otvorili oči, musí sa
nám otvoriť i srdce, aby sme mohli vnímať i neuhasínajúcu Božiu lásku a jeho nekonečné
milosrdenstvo.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára